reklama

„Braveheart Castle“ Ireland, Trim – Alebo zámok statočné srdce

Mnohí, ktorí videli film Braveheart – Statočné srdce, s Melom Gibsonom, sa nazdávajú, že tento film bol natočený v Škótsku. Omyl vážení! Natáčalo sa prevažne v Írsku, okrem iného sa použil nádherný stredoveký Hrad v malebnom meste Trim, na rieke Boyne. Gibson si nemohol lepšie vybrať, pretože obyvateľov mestečka nachádzajúceho sa v srdci Írska, by neohúrilo ani keby tam prišli natáčať mimozemšťania. Odkiaľ to viem? Nuž strávila som v Írsku, a okrem iného v okolí tohto mestečka, dostatok času, a stihla som spoznať obyvateľstvo. Ich veselý flegmatizmus by im mohol závidieť kdektorý budhista.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Pravidelne sme s priateľom jazdievali z Dublinu cez Trim na jeho farmu. Rozčuľovalo ma, že som ten nádherný hrad toľko krát videla, ale ešte nikdy z vnútra, lebo ako vždy sme sa niekde ponáhľali. Až sa napokon pošťastilo. Náš kamarát Johnjoe, zamestnanec Správy národného pamiatkového ústavu Írska, ktorý má kanceláriu priamo v areáli, jedného večera prišiel k nám na farmu: Sadaj do auta, lebo inak ešte napíšeš o tom román, ako sme ti nedovolili pozrieť si náš kaštieľ z vnútra.

Obrázok blogu

Doraziac tam, mi tesne pred vchodom do budovy vtisol do ruky obrovský kľúč: Tu máš, otvor si sama! Posledných turistov sme vyhodili o siedmej, takže teraz ho máš sama pre seba. Wau! Jedinečná príležitosť strašiť v stredovekom hrade!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Zvonku zelený, vnútri ešte zelenší, nuž typicky Írsky. Z okna bol úžasný výhľad na rieku Boyne, a priľahlú obrovskú lúku. Dejisko bojových scén z filmu Braveheart. Vysvetľuje mi môj sprievodca.

Obrázok blogu

Keď sme vyliezli takmer na strechu, Johnjoe mi prezradil verejné tajomstvo, ktoré v turistických sprievodcoch nenájdete:

Obrázok blogu

Vidíš tú sochu tam dole? ( Monument Lorda Wellingtona) No, kedysi držal v ruke meč. A čo sa stalo že už ho nemá? Vyzvedám s nevinným výrazom na tvári. I keď po 20 ročnom kamarátstve s Írmi sa mi odpoveď sama vynárala v hlave. Joe veľavýznamne zagúľal očami. Nuž niekto ho odstrelil. Nebude tu nejaký anglický hňup predsa víťazoslávne držať meč nad starým keltským mestom!

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Polícii to po vyšetrení vychádzalo tak,že odtiaľto ostreľovali tú sochu, ale v meste o výstrely nikto nepočul ani nič nevidel.

Obrázok blogu

Čo vylomili zámok? Ale nie, nikto nevie ako sa sem na strechu dostali.

Nuž taká malá Írska Sicília, pomyslím si.

A vychádzajúc zo zámku hútam nad tým, kto tým ostro-strelcom asi odomkol bránu.

Obrázok blogu

Po troch Guinnessoch v miestnom pube, sa nechám presvedčiť že hrdinovia tam zrejme vyleteli na zelenom drakovi. Alebo že by pomohol v rámci keltskej solidarity Braveheart?

Statoční chlapci na pive z miestnymi policajtami, práve vymýšlajú oficiálnu verziu, ak by sa náhodou sťažovalo anglické veľvyslanectvo: Ako zásah vyššej moci do sochy udrel blesk, samozrejme taký trochu slabší, preto chýba len ten meč.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tajne ich podozrievam, že smútia nad tým, že tej soche ostala hlava. Nuž takí sú Íri. Večne nespokojní.

Takže ak sa tam vyberiete, a nájdete už len polovicu sochy, zrejme bola tentokrát poriadna búrka, tentokrát s trochu väčším bleskom.

Video: http://wn.com/Trim,_County_Meath

Obrázok blogu

Bomba v Trime

Kým som to tu písala, a robila si z toho srandu, vôbec som nevedela, že pred pár týždňami „gardai" (Írska polícia) museli odstraňovať spod tej sochy bombu. Niekto sa takto pripravoval na návštevu anglickej kráľovny v Írsku.

Nie že by som ostreľovanie sôch a kladenie bômb ospravedlňovala, ale rozumiem ich motivácii. Aj ja považujem návštevu anglickej kráľovny za predčasnú. Íri ešte nepreboleli anglickú okupáciu, a hlavne im nemôžu zabudnúť ako ich nechali vyhladovať. Veľká časť toho čo sa v Írsku dopestovalo sa hromadne odvážalo do Anglicka a Íri sa museli pozerať ako ich deti umierajú od hladu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niektorým doslova a dopísmena ozeleneli tváre, lebo sa začali pásť trávou, aby prežili. A takýto lordi plniaci si bruchá a vačky cudzou námahou, ako ten ktorého socha tu je, sa im posmievali. V ich vlastnej krajine.

Vtedajší výrok anglickej kráľovny, že to je vôla božia, bol vrcholom všetkých urážiek a drzostí.

Medzičasom sa síce za to ospravedlnili, ale prišlo to príliš neskoro.

Odpustiť sa dá. Ale zabudnúť nikdy.

Takto sa k tomu vyjadrovala väčšina tých, ktorých som sa pýtala.

Kto vie anglicky a zaujíma ho to:

http://meathdaily.net/?p=954  

Obrázok blogu
Miriam Hessik

Miriam Hessik

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Blavacka, zijemvyse 20 rokov vo Viedni. Keby som sa mala opisat dvoma slovami tak by to asi bolo toto: Sibnuta filozofka.Som posadnuta cestovanim a varenim, zamilovana do irskej hudby, filozofie,Jezisa a Talianska. Zurivo sa ucim jazyky (uz ich viem sedem), citam tony knih a tancujem irske dupaky (step). Zoznam autorových rubrík:  IRSKOViedeň - WienSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu